Enginyeria en l'arquitectura dels segles XX i XXI

Curs obligatori del Màster Universitari en Construcció Avançada en l'Edificació de l’Escola Politècnica Superior de l’Edificació de Barcelona (EPSEB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Durada: un quadrimestre (30 hores lectives, 5 crèdits ECTS). Edició al quadrimestre de tardor.

Es combinen dues aproximacions complementàries: la històrica i la biogràfica. L'aproximació històrica mostra els canvis tècnics en l'arquitectura, dins del context cultural, social i econòmic de cada moment; mentre que l'aproximació biogràfica permet veure, en el marc de les innovacions tècniques, la diversitat (formativa i ocupacional) d'allò que significa ser enginyer a la contemporaneïtat.

ANTECEDENTS

1. La retícula d'acer i la nova concepció del binomi estructura-tancament
2. El formigó armat, tècnica estructural del segle XX

EL PAPER DE LA TÈCNICA EN LA FORMALITZACIÓ DE L'ARQUITECTURA DEL MOVIMENT MODERN

3. Arquitectura industrial: de Behrens a Gropius
4. Tècnica i arquitectura a l'obra d'Auguste Perret
5. Tècnica i arquitectura a l'obra de Le Corbusier
6. Taylorisme i neues Bauen
7. Tècnica i arquitectura a l'obra de Mies van der Rohe

ENGINYERIA I ARQUITECTURA DESPRÉS DE LA SEGONA GUERRA MUNDIAL

8. Explorant tècniques avançades: Richard Buckminster Fuller, Case Study House Program
9. Artesans de la indústria: Jean Prouvé, Miguel Fisac
10. La caixa de vidre i la segona transformació de la envoltant: SOM, Eero Saarinen
11. Industrialització i prefabricació de l'habitatge col·lectiu a la postguerra europea
12. La construcció visible: Louis I. Kahn amb August Komendant, Stirling&Gowan amb Frank Newby
13. Origen i límits de l'arquitectura high tech
14. Failure teaches success

Bibliografia:

BIBLIOGRAFIA BÀSICA

Colquhoun, Alan. La arquitectura moderna : una historia desapasionada. Barcelona: Gustavo Gili, 2005.
Montaner, Josep Maria. Después del Movimiento Moderno : Arquitectura de la segunda mitad del siglo XX. 4a. Barcelona: Gustavo Gili, 1999.
Strike, James. De la construcción a los proyectos : La influencia de las nuevas técnicas en el diseño arquitectónico, 1700-2000. Barcelona: Reverté, 2004.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

Ábalos, Iñaki; Herreros, Juan. Técnica y arquitectura en la ciudad contemporánea, 1950-1990. Madrid: Nerea, 1992.
Banham, Reyner. La arquitectura del entorno bien climatizado. Buenos Aires: Infinito, 1975.
Domouso, Francisco José (ed.). Arquitectura e ingeniería. Madrid: Fundación COAM, 2007.
Petroski, Henry. La ingeniería es humana: La importancia del fallo en el éxito del diseño. [Madrid]: Cinter Divulgación Técnica, 2007.

Mies van der Rohe:
Seagram